השבוע  אנו מקבלים את ספר בראשית עם הפרשה הפותחת פרשת "בראשית" שמהווה פתיחה לבריאת העולם. זו הפרשה הראשונה מתוך 54 פרשיות שמפרטת את יצירת הבריאה מעולם שאין בו כלום.  "בראשית ברא  אלוקים את השמים ואת הארץ והארץ היתה תוהו ובוהו ". מהות בריאת העולם מורכבת מכוחות רוחניים =שמים  וארץ= גשמיים .  כך גם נברא האדם . נשמה רוחנית=שמים  וגוף גשמי=ארץ.

יסודות העולם והאדם

העולם בנוי מיסודות טבעיים אדמה עפר מים ורוח וכך גם האדם . כלומר, האדם במורכבותו מהווה מיקרו לעולם הגדול . כל מה שמצוי בעולם קיים באדם . האדם נברא ביום השישי  ובמשך כל ימי הבריאה מכין ה' את כל התנאים האפשריים על מנת שיהיה לאדם שהוא נזר= תכלית = הבריאה, את האפשרות לקיים את מצוות הבורא עולם . האדם בשל עוצמתו ועצם בריאתו הוא הרי לא היה ילוד אישה אלא יציר כפיו של ה' מעניק שמות לכל יצור ונברא עלי אדמות וזאת בהתאם למהות או תכלית אותו יצור
לדוגמא: סוס שש צוהל . חתול מחתל את צרכיו . כלב כולו לב עוצמת נתינה מדהימה. שמים כלומר שם מים או אש ומים.

לה' הוא קורא אמוני כלומר אדון הכול . ולעצמו קורא בשם אדם מלשון או אדמה לעליון  או אדמה= גשמיות או ארציות. האדם כפי שאמרנו,  מהווה עולם קטן ובהיותו שכזה יש  בקרבו כל תכונות בעלי החיים.

תכונות אנושיות המונגשות כחיה

שמענו שאמרו על מישהו שהוא נחש, ומאידך יש לו תכונות רוחניות נעלות. שמענו על מישהו שאמרו עליו שהוא ממש מלאך. אלה שני הפכים לשני יצורים עם איברים זהים לחלוטין. עובדה זו מתבססת על הפסוק שאומר בפרשה: "נעשה אדם בדמותינו ובצלמנו". כלומר, היכולות להבחין בן טוב ורע לבנות להרוס.
כאן למעשה קרתה הנפילה או המעידה של הזוג הראשון עלי אדמות .

הפיתוי והשלכותיו

רבים מאיתנו מכירים סיטואציות לא מעטות המלוות במשפט מוכר: "חבל לך על הזמן.  הייתי שם אין לך מה לחפש שם". על כל נושא ומקום בעולם  ניתן להלביש את המשפט הזה .
ומהי התגובה? נכון. אתה צודק, אבל אני רוצה לנסות. אדם מוזהר שלא לגעת בעץ הדעת ולבסוף מתפתה ואוכל ממנו בעצת חוה.

נכון שזה נעשה לאחר שהנחש אנס את חוה " הנחש השיאני {מלשון אישות} ואוכל".
עצם האכילה מפרי עץ הדעת כשכולם חושבים כי מדובר בתפוח אולם הפרי לא מתואר במקרא כלל גרמו לזוג הראשון עלי אדמות שהזוהר הקדוש מפליג בתיאורים המרהיבים על מקום הימצאם לפני החטא.  להפסיד תכלית שבעטיה העולם צריך תיקון של 6000 שנה אלף כנגד יום בבריאה.

טעותם נבעה מכך שלא שמעו להוראות היצרן ה' . הם נחשפו לאנרגיות שליליות ובתור שכאלה, עוצמתם ירדה עד כדי כך שהצד הגשמי קיבל תוקף גדול יותר. כלומר,  אם עד החטא הם נהנה הזוג הראשון מאנרגיות רוחניות ובגדיהן היו בגדי מלאכים, כעת היה צורך לתפור להם בגד מעור משמע שהעור{הגוף} יכול ליהנות ממנו אך לא הנפש .

כמה מילים על תאווה, גשמיות ורוחניות

כולנו מכירים את התחושה הראשונה כשקונים בגד חדש  ומה קורא לאחר הפעם השלישית שלובשים אותו. דיברנו לא מעט על העוצמה של הבגד ומהי משמעות המילה, ומכאן והלאה הדרך  לחוסר סיפוק  קצרה יותר.
כל ענייני התאוות הגשמיות תופסים חלק נכבד מחייו של האדם היות  והכל הופך לחיצוני. הנפש לא שבעה.  לא בכדי המילה יחצ"נות מקבלת תוקף יותר מתמיד. כיום,  רבים בעולם מחפשים אנרגיות רוחניות כתוצאה ישירה מעייפות של רדיפה מתמדת אחר החומר.
התוצאה: נהירה למקצועות אנרגטיים רוחניים. המשפט "הולך ופוחת הדור",  מקבל תוקף ואם עד לפני דור היינו מסתפקים בקיים, הרי שהיום הכול יותר אנוכי כמו "במבה" ביסלי " אפרופו" וכו".

האדם כפי שאמרנו, קיבל עוצמות בכדי לשלוט על העולם וליצור ואף קיבל כלים מתאימים המבדילים אותו ומנשאים אותו מעל שאר יצירי הבריאה. ממש כמו המשפט "כצלמינו ובדמותנו". הכוח ליצור ולהרוס. פה. עין. אזן = הרס = בניה. ומאידך לשאוף לרוחניות ושליטה עצמית . עונש האדם כתוצאה מאי קיום איסור האכילה הוא חיפוש ורדיפה אחר תענוגות תאוות ומאווים ולפעמים בכל מחיר.

עץ הדעת =לשון חיבור {והאדם ידע את חווה} העץ חשף את הצד הרע שבעולם .כלומר חוסר סיפוק. אנוכיות. ומאידך אם זכה היכולת של השליטה העצמית והשגת שמחת החיים שהיא הצד שכנגד . האדם אם ירצה ישיג את התכלית שהיא שלמות הנפש שמשפיעה על הגוף, ואם ההיפך הגשמי ייהפך לשולט. זהו דימוי המזכיר סוס ורוכבו . הסוס מסמל את תכלית החומר והתאוות. הנשמה שהיא הרוכב צריכה לעמול קשה בכדי לייצב את הצד הבהמי שבאדם .

האם מותר האדם מן הבהמה?

הזכרנו לא מעט את מבנה האדם  והבהמה כשההבדל הקטן בין השניים הוא הנשמה וכוח הדיבור .
שאר האיברים והצרכים זהים לחלוטין . מעולם לא שמענו על בהמה שנתקלה בבעיות חברה כלכלה או חוסר סיפוק מעצמה. ומנגד האדם, נזר הבריאה,  נמצא כל הזמן במרדף אחר צילו.

כך ישנה אדם את גורלו

החכם באדם אמר שאין אדם מת וחצי תאוותו בידו. האדם נתקלל {קללה} על ידי ה' "בזיעת אפך תאכל לחם"  כלומר: בכוח האדם לשנות את מזלו.   היהדות מוכיחה ש-3 דברים משנים  גורלו של אדם:

1. שינוי שם
2. שינוי מקום
3. המעשים שאדם עושה

על זה נאמר: דע מה שלמעלה ממך. כלומר, התוצאה למעשיך ממך. והצורך במה שלמעלה שהוא הרוחני . לכן, מבנה האדם שואף למעלה. האדם הפך להיות הרפלקטור של עצמו מאז חטא עץ הדעת  ומעשיו הם  הקובעים יום יום מה יקרה איתו ביום שלמחרת .  זהו למעשה  אחד המסרים הבסיסיים בפרשה שנבחרה להיות הפרשה הראשונה בספר הספרים…

כלומר: תקשיב .תפנים ותגלה שהתורה מהווה הוראות יצרן  למכשיר שנקרא האדם…
אז שתהיה לנו שנה נהדרת עם הרבה בראשית והתחלות חדשות בכל תחומי החיים.

שלכם,

נחום תמיר-נומרולוג

Share this...